vrijdag 14 maart 2014

Temp probleem opgelost.

Het probleem is blijkbaar opgelost.

Eerst heb ik de watertemp. sensor op het thermostaathuis vervangen. Nadien nog steeds te hoge temp.
Thermostaat getest in kokend water. Gaat open bij 89°. Nog steeds te hoge temp.
Vervolgens de waterpomp gedemonteerd. Deze is ok. Terug gemonteerd.
Opnieuw gevuld met koelwater.




Er is geen koelwater ontluchting- nippel of kraantje voorzien bij een 3.6 XJS.

Via een kennis een ander IB cluster gemonteerd en nogmaals de motor gestart.
Nu blijft de temp meter mooi in het midden.

Wat is en was nu het probleem. Doordat de originele temp meter na enkele minuten bij draaiende motor onmiddellijk de hoogte
in ging werd door mij de motor onmiddellijk stil gelegd uit schrik dat de temp van het blok te hoog opliep waardoor er schade kan optreden aan het blok.
Hierdoor kreeg de thermostaat niet voldoende temp om open te gaan waardoor er geen circulatie van het koelwater kon plaatsvinden.

Daar de vervang cluster wel de juiste temp weergaf, namelijk mooi in het midden, heb ik de motor langer laten draaien waardoor de motor
voldoende heet werd en de thermostaat kon open gaan.

Conclusie: defecte temp meter in cluster.

Oef, blij, blij, blij...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen